úterý 2. listopadu 2010

Čech v očích Mexičana

Mexicani jsou zvedavi. Ptaji se na vse mozne, nejprve vzdy odkud jsem. Odpovim 'Republica Checa' a dale nastava jedna z nasledujicich variant:

1)
Vetsinou se v dalsi vete Mexican zepta 'A v Ceskoslovensku ...(doplnte dotaz dle libosti)...?'. Obcas je opravim, obcas to prejdu bez vysvetlovani (kdyz mam pocit, ze to za minutu stejne zapomenou). Neni to nic neobvykleho, v cele Latinske Americe si mysli, ze jsme stale Ceskoslovensko. Je pravda, ze se v mezinarodnich zpravach moc neobjevujeme, ale 17 let je docela dlouha doba na to, aby si vsimli ze uz u nas probehla naka ta revoluce a ze jsme se s bratrickem rozdelili... Nejspis musi odrust stara generace, ta nova uz je informovanejsi.

2)
Druha varianta me vzdy pozitivne prekvapi- kdyz znaji CR jako CR a vi kde se nachazi. Vetsinou se tak stane budto kdyz Mexican byl v CR, nebo kdyz tam byl nejaky jeho pribuzny. V tom pripade pokazde slysim chvalu na krasu Prahy a s hrejivym pocitem vzdy pritakam :-) Mladi Mexicane casto znavaji CR a Prahu, ackoliv tam nebyli.

3)
Trochu me zaboli, kdyz mi mistni clovek sebejiste rekne, ze je CR ve vychodni Evrope. V tom pripade namitnu, ze CR je ve stredni Evrope, stejne jako Rakousko. Nebyt 40ti let komunismu, mohli jsme v mnoha ocich mit obrazek vyspele zapadacke zeme... ale buh vi, jak by to bylo :)
4)
Dost me nadzvedne, kdyz se me zeptaji jestli CR je to co driv bylo Rusko, v nejhorsi variante me primo povazuji za Rusku a nedokazi si zapamatovat, ze ne. Urazim se vsak pouze v duchu, protoze oni to nemysli spatne...

Obcas se setkam s clovekem, ktery sleduje deni ve svete. Zrovna o vikendu jsem takhle se dvema kluky debatovala o problemech v Mexiku, a pak se me zeptali, jake srovnatelne socialni problemy mame my. Korupce? Nesrovnatelne mensi nez tady. Nezamenstanost, rasismus, mensiny? Vlastne jsem nevedela, co odpovedet, ve srovnani se zdejsim silne narustajicim napetim (obzvlaste na severu) se mi ceske problemy jevi malicherne. Vrta mi hlavou, jak Mexicane tu "kolombizaci" vyresi...

3 komentáře:

  1. Ahoj Markét, někdy nedávno jsem narazil na tvůj blog a docela rád si ho čas od času přečtu.

    Na tohleto téma mám úžasný zážitek z minulého týdne. Bohužel se nejednalo o Mexičana, ale Němce, který se mě zeptal, jestli sousedíme s Ruskem a Kazachstánem :-) Do té doby byl pro mě vrchol ignorance podobný dotaz od jedné Francouzky. Mexičani mají zeměpis docela v malíčku ;-)

    Zdravím z Monterrey!

    Pavel

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Pavle,

    jej, to jsi mě rozesmál! Máš pravdu, Mexičani alespoň vědí, s kým sousedí :-)

    Moc mě těší, že tě můj blog zaujal. Tak mě napadlo, nedal bys mi na sebe email. adresu? Měla bych pár zvídavých dotazů :-)

    OdpovědětVymazat
  3. pheidrich na seznamu...

    OdpovědětVymazat